Aproape 80 de lucrari, de la Goya la Matisse, Brayer sau Picasso, din colectiile Muzeului de Arte Frumoase, evoca arta din secolele 19 si 20, din aceasta tara atat de aproapiata si atat de bogata, bine conectata cu Bordeaux.
Spania secolelor 19 si 20 este prezenta la Muzeul de Arte Frumoase din Bordeaux, prin lucrari ale unor artisti spanioli, multi dintre ei stabiliti in Franta, temporar sau definitiv, dar si ale unor artisti francezi atrasi de peninsula.
Bordeaux a fost intotdeauna un refugiu pentru spanioli, in special în secolul 19 pentru cei care, ca si Goya, au fugit de teroare instaurata de Ferdinand al VII-lea si de Tribunalul Sfintei Inchizitii, dar si pentru cei vanati de saracie, in cautare de munca.
Interesul lui Goya (1746-1828) in ceea ce priveste Bordeaux-ul este marcat in colectia muzeului prin patru placi litografice - " Taureaux de Bordeaux" (" Taurii din Bordeaux") in care spectaculosul se dovedeste unic. Mai putin cunoscuta este seria de zece gravuri, realizate in 1978, ce reflecta studiul asupra operelor lui Velazquez, alaturi de celebra plansa "Le Garrott", prevestind panourile "Désastres de la guerre" ("Dezastrele de război") ...
Incepand cu a doua jumatate a secolului 19, artistii spanioli sunt din ce in ce mai prezenti la Paris. Acest lucru este valabil si pentru tanarul Bernardo Ferrandiz Valencia (1835-1890). Opera lui intitulata "Tribunal des eaux de Valence en 1800" ("Tribunalul apelor de Valencia în 1800"), achizitionata de statul francez in 1864, in anul crearii sale, este acel tip de marturie a traditiilor ce contribuie la definirea unei entitati regionale, intr-o maniera realista nuantata de accentele unei picturi clare.
La inceputul secolului 20, acesti tineri artisti vor incorpora ceea ce va deveni Scoala de la Paris care, de la Montmartre pana la Montparnasse, atrage mintile cele mai deschise si avangardiste. Din aceeasi generatie cu Picasso, sculptorul Pablo Gargallo decupeaza placi din cupru si fier pentru o sculptura in forme tubulare si expresive. Opera "Danseuse" ("Dansatoarea") din 1925, prin tensiune si suplete, este expresia insasi a figurii sale turbulente.
Artistii francezi din secolele 19 si 20, sunt susceptibili de a se fi fost inspirati de Spania, chiar si mai mult de inspiratie, s-au cufundat in tara asta care glorifica propria lor conditie ca artist. Secolul 19, al lui Delacroix, Victor Hugo, Alfred de Musset sau Theophile Gautier, se incadreaza in dragoste, intr-o viziune romantica avand gustul de la fantastic spre pitoresc.
Pentru artistii mai aproape de timpul nostru, Spania este o sursa inepuizabila de motive. "Calèche à Séville"(1955) a lui Yves Brayer (1907-1990), rezuma viziunea sa asupra unei tari necristalizata in devotamentele lui, ci pastratoare a obiceiurilor ca o bravare in fata ghinionului ("Mala Suerte").
In 1921, Matisse (1869-1954) ne ofera o evocare fina a Spaniei maure, prin portretul si peisajul din jurul "Tinerelei spaniole" ("Jeune Espagnole"), pe care o prezinta ca o mica printesa imbracata in lumina alba a lui Goya.
Autor: Françoise Garcia (traducerea in limba romana : 'ursuletii veseli')
Expozitia prezentata o inlocuieste pe cea denumita "Diego Rivera, din Mexic la Parisul cubistilor", care a fost programata din martie pana in iunie 2011.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu